Bron: www.takte-online.de |
De
7e symfonie van Anton Bruckner kan nog wel wat promotie
gebruiken.
Een
invloedrijk Brits muziektijdschrift publiceerde onlangs een
opvallende verkiezing. Ze vroegen aan 151 top dirigenten wereldwijd
wat volgens hen de beste symfonie aller tijden was. Hoe ze die
drukbezette baasjes zo ver hebben gekregen mag Joost weten, maar het
blad drukte zelfs van iedere kandidaat de persoonlijke top drie af.
Transparantie is een must, en zonder publiciteitsstunt vaart geen
enkel blad wel in deze tijd. De kenners kroonden Beethovens 3e
symfonie tot wereldkampioen.
Niet
veel later organiseerde Radio 4 een hitparade waarin dit keer het
volk mocht kiezen welk muziekstuk hen het meest ontroerde. In deze
opsomming – voorzien van de plakkerige term Hart en Ziel lijst –
won Bach's Matthäus-Passion nipt de sprint voor Mozart's Requiem.
Maar interessant was hier de 87e plaats – anoniem in het
peloton – voor Beethovens 3e symfonie. Er is een
verschil tussen ontroeren en intrigeren, zullen we maar zeggen,
hoewel nergens het verschil zo groot was als bij Bruckners 7e
symfonie: in de kennerslijst plaats 20, in de volkslijst nummertje
253.
Uit
dat laatste zou je twee conclusies kunnen trekken. Ofwel Bruckners 7e
symfonie is alleen toegankelijk voor kenners, ofwel het stuk heeft te
lijden onder een schromelijk gebrek aan promotie. Het eerste vegen we
meteen van tafel: Bruckner stond bekend als niet-intellectueel.
Sterker nog: het boertige imago – provinciaal accent, petje op het
hoofd – zorgde er mede voor dat de naïeve Oostenrijker pas op
60-jarige leeftijd doorbrak. Als er een lijst zou bestaan met de
grootste laatbloeiers is Bruckner vooralsnog onverslaanbaar.
Dan
moet de tweede conclusie dus kloppen. Nu horen wij u denken dat je
een klassiek muziekstuk niet hoort te promoten. Immers, wat goed is
zal zijn weg vanzelf wel vinden in de kunst. Kom kom, helpen wij u
uit de droom: heeft Bach's Matthäus-Passion na de première niet een
eeuw onaangeroerd op een plank gelegen? En zou Mozarts Requiem ook
zo'n hoge vlucht hebben genomen als het niet zo'n prominente rol zou
hebben gespeeld in de film Amadeus? Nou dan.
Stel,
er zou ook zo'n rolprent verschijnen over het leven van Bruckner. Of
– we noemen maar wat – de gezamenlijke orkesten van Nederland
verklaren de maand november tot Brucknermaand. Er verschijnt een app
met muzikale hoogtepunten. Er komt een mega-uitvoering van zijn 7e
symfonie in de Amsterdam Arena. Brucknerbier komt op de markt –
”beetje zwaar maar wel lekker”- want de meester hield wel van een
glas.
Een
slimme marketeer zou het wel weten, want de kwalificaties van zijn 7e
symfonie liegen er niet om: melodische rijkdom, warme kleuren, enorme
spanningsbogen, een linkje met het hiernamaals, en, last but not
least, een kathedraal van klank. We horen het u denken: daar is vast
en zeker weer zo'n kenner aan het woord.
Gepubliceerd in Dagblad De Limburger/ Limburgs Dagblad d.d. 20-10-2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten