maandag 7 november 2016

Slimme marketeers gezocht

Bron: www.takte-online.de
De 7e symfonie van Anton Bruckner kan nog wel wat promotie gebruiken.

Een invloedrijk Brits muziektijdschrift publiceerde onlangs een opvallende verkiezing. Ze vroegen aan 151 top dirigenten wereldwijd wat volgens hen de beste symfonie aller tijden was. Hoe ze die drukbezette baasjes zo ver hebben gekregen mag Joost weten, maar het blad drukte zelfs van iedere kandidaat de persoonlijke top drie af. Transparantie is een must, en zonder publiciteitsstunt vaart geen enkel blad wel in deze tijd. De kenners kroonden Beethovens 3e symfonie tot wereldkampioen.

Niet veel later organiseerde Radio 4 een hitparade waarin dit keer het volk mocht kiezen welk muziekstuk hen het meest ontroerde. In deze opsomming – voorzien van de plakkerige term Hart en Ziel lijst – won Bach's Matthäus-Passion nipt de sprint voor Mozart's Requiem. Maar interessant was hier de 87e plaats – anoniem in het peloton – voor Beethovens 3e symfonie. Er is een verschil tussen ontroeren en intrigeren, zullen we maar zeggen, hoewel nergens het verschil zo groot was als bij Bruckners 7e symfonie: in de kennerslijst plaats 20, in de volkslijst nummertje 253.

Uit dat laatste zou je twee conclusies kunnen trekken. Ofwel Bruckners 7e symfonie is alleen toegankelijk voor kenners, ofwel het stuk heeft te lijden onder een schromelijk gebrek aan promotie. Het eerste vegen we meteen van tafel: Bruckner stond bekend als niet-intellectueel. Sterker nog: het boertige imago – provinciaal accent, petje op het hoofd – zorgde er mede voor dat de naïeve Oostenrijker pas op 60-jarige leeftijd doorbrak. Als er een lijst zou bestaan met de grootste laatbloeiers is Bruckner vooralsnog onverslaanbaar.

Dan moet de tweede conclusie dus kloppen. Nu horen wij u denken dat je een klassiek muziekstuk niet hoort te promoten. Immers, wat goed is zal zijn weg vanzelf wel vinden in de kunst. Kom kom, helpen wij u uit de droom: heeft Bach's Matthäus-Passion na de première niet een eeuw onaangeroerd op een plank gelegen? En zou Mozarts Requiem ook zo'n hoge vlucht hebben genomen als het niet zo'n prominente rol zou hebben gespeeld in de film Amadeus? Nou dan.

Stel, er zou ook zo'n rolprent verschijnen over het leven van Bruckner. Of – we noemen maar wat – de gezamenlijke orkesten van Nederland verklaren de maand november tot Brucknermaand. Er verschijnt een app met muzikale hoogtepunten. Er komt een mega-uitvoering van zijn 7e symfonie in de Amsterdam Arena. Brucknerbier komt op de markt – ”beetje zwaar maar wel lekker”- want de meester hield wel van een glas.

Een slimme marketeer zou het wel weten, want de kwalificaties van zijn 7e symfonie liegen er niet om: melodische rijkdom, warme kleuren, enorme spanningsbogen, een linkje met het hiernamaals, en, last but not least, een kathedraal van klank. We horen het u denken: daar is vast en zeker weer zo'n kenner aan het woord.

Gepubliceerd in Dagblad De Limburger/ Limburgs Dagblad d.d. 20-10-2016







Geen opmerkingen:

Een reactie posten