In het tweede deel van zijn 1e pianoconcert laat Tsjaikovski opeens een Frans chanson opduiken.
Bron: nl.wikipedia.org |
Tikkeltje ontnuchterend is wel dat die melodie simpelweg geplukt is uit het slotdeel van de 3e symfonie - Orgelsymfonie - van Camille Saint-Saëns, een muziekstuk waarvoor naast een groot symfonie-orkest ook nog een monumentaal kerkorgel vereist is.
Popmusici die ervandoor
gaan met een stukje klassiek zijn er genoeg, maar het omgekeerde zul
je niet snel tegenkomen. Althans tegenwoordig niet, vroeger deden ze
daar niet zo moeilijk over. Tsjaikovski baseerde het openings- en
slotdeel van zijn wereldberoemde 1e pianoconcert op volkswijsjes uit
de Oekraïne. In die tijd was het een modeverschijnsel om klassieke
muziek te kruiden met volksmuziek. De identiteit van een land kreeg
er smoel door.
Maar in het langzame
tweede deel toont Tsjaikovski zich een dwarse nationalist. Als de
muziek een eindje op weg is neemt de solist in zijn eentje het woord,
schakelt een paar versnellingen hoger, en lijkt opeens onhandig over
zijn eigen woorden te struikelen. Toch hebben de celli de boodschap
begrepen: pardoes verruilen ze de
steppe voor de brasserie en spelen ze een supersnelle variant
van het in die dagen bekende chanson Il faut 's amuser, danser et
rire. Op de achtergrond
dartelt de solist in het rond met steeds nieuwe huppelritmes, alsof
hij wil laten horen zeer in zijn nopjes te zijn met deze schalkse
kwajongensstreek.
Waarom Tsjaikovski met
dit deuntje aankwam is onduidelijk. In de boeken lezen we dat hij het
eens in Parijs had gehoord, maar ook dat het een ode is aan de door
hem geadoreerde sopraan Désirée Artôt.
Wellicht vond hij het gewoonweg geinig, want over het componeren moet je misschien niet teveel nadenken: voor je het weet scoor je een wereldhit.
Gepubliceerd in Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad d.d. 20-12-2012
Wellicht vond hij het gewoonweg geinig, want over het componeren moet je misschien niet teveel nadenken: voor je het weet scoor je een wereldhit.
Gepubliceerd in Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad d.d. 20-12-2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten