Bron: www.amherst.edu |
Mozarts kon zich een jaar na het schrijven van zijn 35e symfonie (bijgenaamd Haffner) geen noot meer van het stuk herinneren. Toch blijft het hoofdthema van deel 1 na beluistering gek genoeg in je hoofd rondzingen.
Er bestaat blijkbaar
een gunstige relatie tussen muziek en geheugen, al zijn er bizarre
uitzonderingen. Want wat te denken van wonderkind Mozart, die in de
zomer van 1782 een stuk componeerde voor zijn jeugdvriend Siegmund
Haffner, en het welgeteld een jaar later alweer compleet vergeten
was? Zo concluderen we althans uit een brief die hij in 1783 aan zijn
vader stuurde: "De Haffner-symfonie heeft me totaal verrast,
want ik herinnerde me er geen noot meer van". Daar is, bij ons
weten, nog geen neurowetenschappelijk onderzoek naar gedaan: hoe een
geniaal componist, waarvan niet bekend is dat hij aan geheugenverlies
lijdt, alle noten kwijt is van een meerdelig muziekstuk dat hij een
jaar eerder eigenhandig in elkaar heeft gezet.
Nu waren er, zullen we
zeggen, verzachtende omstandigheden. Mozart, een van de eerste
zzp'ers in de muziek, zat in 1782 tot over zijn oren in het werk. Hij
dirigeerde de uitvoering van zijn zojuist voltooide opera (Die
Entführung aus dem Serail), maakte daar tegelijkertijd een
bewerking voor blazers van, en wijdde zich tevens aan een opdracht
van een bevriende graaf voor een serenade - een onderhoudend
meerdelig stuk. Bovendien stond hij op het punt te gaan trouwen, maar
zijn vader weigerde toestemming te geven. Een mens kan gekweld
worden.
Toch blijft het vreemd.
Het openingsdeel begint met een kort stukje van vijf maten dat in de
loop van het deel te pas en te onpas herhaald wordt. Voor de lol
hebben we een keer geteld: we kwamen tot liefst zestien herhalingen.
Vergelijk het met de eerste de beste meezinger die in u op komt en
wij verzekeren u dat dat hoge aantal niet bereikt wordt. Tevens bevat
dit thema een aantal kenmerken die zó opvallend zijn dat het zich
eenvoudigweg in je geheugen moet nestelen: een lage noot gevolgd door
een hysterisch hoge noot, en een mars-achtig ritme tot besluit. Het is muziek die na
beluistering gewoon niet meer uit je hoofd gaat. Behalve bij Mozart
dan.
Gepubliceerd d.d. 16-09-2015 in Dagblad De Limburger/ Limburgs Dagblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten